Katalogi stron jako metoda pozycjonowania

Katalogi stron jako metoda pozycjonowania

Katalogowanie stron jest jedną z najstarszych metod pozycjonowania. Obecnie powstaje niezliczona wprost ilość płatnych katalogów, które zachęcają różnego rodzaju promocjami do dodawania w nich wpisów. Czy jest to jednak jeszcze skuteczna metoda pozycjonowania?

Po pierwsze, należy rozważyć kwestię jakości danego katalogu, a więc jego uporządkowania, tematycznej odrębności. Jeśli jest to zbiór stron niepowiązanych tematycznie, ze słabymi merytorycznie opisami, lub też, o zgrozo, zdublowanymi z innych katalogów, wówczas możemy być pewni, że wpis w takim katalogu to strata dla naszej strony. Kwestią czasu jest, gdy Google oznaczy taki katalog jako spam czy też usunie go z indeksu, zaś powiązane z nim strony dostaną wtedy bardzo niskiej jakości link zwrotny.

Po drugie, katalogi często są porzucane, ich treść zmieniana, natomiast wpisy usuwane. Właściciele nie opłacają domen, licząc tylko na szybki zysk z płatnych wpisów. Jeśli chcemy, aby nasz link przetrwał, musimy wybrać katalog, który działa od wielu lat i cieszy się zaufaniem wyszukiwarek.

Po trzecie, siła seo juice, płynąca z katalogu, jest przeważnie bardzo nikła. Wynika to z faktu, że domeny katalogowe posiadają ogromną liczbę linków wychodzących. Nawet jeśli mają wysoki pagerank, to dzieli się on na liczbę linków wychodzących, w efekcie czego każdy link otrzymuje tylko jego wielotysięczną część, która ma niewielkie znaczenie.

Reasumując, katalogi nie są obecnie już zbyt skuteczną metodą na pozycjonowanie stron. Mogą służyć jako dodatek, jeśli są dobrej jakości, jednak na pewno nie można na nich opierać całej naszej strategii pozycjonowania.